Dossiertips
Home / Hypotheken / Dossiertips
Op LinkedIn en Instagram plaatsen we regelmatig ‘Dossiertips’: tips voor het juist aanleveren van dossierstukken. Daarmee zorgen wij er samen voor dat de hypotheek van jouw klant snel is geregeld. Hier vind je een overzicht van deze Dossiertips.
Een dossier dat in een keer goed is! Niks is prettiger voor jou als adviseur en je klant. Als er sprake is van een schenking dient een schenkingsovereenkomst te worden toegevoegd aan het dossier. Deze moet door alle partijen ondertekend worden.
Bij het aanleveren van een taxatierapport zien we regelmatig dat niet alle bijlagen zijn toegevoegd. Dit betekent dat we het dossierstuk moeten afkeuren en dat het langer duurt, voordat het dossier compleet is. Ga naar de website van NWWI en download het bestand ’taxatierapport inclusief alle bijlagen’ en upload deze in het dossier.
Op het moment dat nog geen definitieve zakelijke relatie tussen de klant en de hypotheekverstrekker tot stand is gekomen, mogen wij géén documenten met een leesbaar BSN verwerken of opslaan. Dit, om misbruik van persoonsgegevens van de klant te voorkomen. Helaas zien wij nog steeds dat adviseurs stukken aanleveren waar het BSN nog wél te zien is. Dit zorgt voor vertraging bij het beoordelen van een compleet dossier omdat het dossierstuk opnieuw moet worden aangeleverd zonder BSN. Het is daarom verstandig om vooraf goed te kijken of er geen BSN aanwezig zijn op de aan te leveren stukken.
Bij het indienen van een meeneem- of verhuisregeling zien we regelmatig dat dit niet goed in de aanvraag is aangegeven. Het als opmerking benoemen is niet voldoende, waardoor vaak weer een nieuwe aanvraag nodig is. Als er intussen een renteverhoging heeft plaatsgevonden en de hypotheekverstrekker de oude rente niet toekent, kan dit voor je klant vervelende gevolgen hebben. Selecteer in je adviessoftware de optie dat het om een meeneem- of verhuisregeling gaat.
Wij zien regelmatig bij de behandeling van dossiers, dat het inkomen op de loonstrook niet gelijk is aan het inkomen op de werkgeversverklaring. Wij moeten in dit geval nieuwe stukken opvragen, waardoor het voor jou en jouw klant langer duurt om een dossier rond te krijgen.
In de HypoBieb van ons midoffice-systeem Hypact kun je alle acceptatienormen en voorwaarden van de maatschappijen op één plek bij elkaar vinden. Deze worden up-to-date gehouden door MoneyView. Handig als je voor een bepaalde verstrekker wilt weten wat er mogelijk is voor je klant. De HypoBieb vind je in Hypact onder ‘Informatie’ > ‘Productinformatie’.
De rentewijzigingen die we van de hypotheekverstrekkers ontvangen bundelen we en versturen we op drie vaste momenten op een dag. Wil je de renteberichten aan- of juist uitzetten, dan kun je dat nu aanpassen in je profiel van Hypact Hub.
Heb je te maken met een Ontslag Hoofdelijke Aansprakelijkheid? Bij een Akte van verdeling mogen beide partners niet op hetzelfde adres staan. De vertrekkende partner moet een ander adres hebben. Als dit niet het geval is dan moet er een ontruimingsverklaring door de vertrekkende partner worden ondertekend en met een kopie legitimatiebewijs worden meegestuurd.
De werkgeversverklaring leidt bij de meeste hypotheekdossiers tot vertraging. Vaak heeft dat te maken met werkgevers die een eigen bestand aanleveren van de werkgeversverklaring. Hoewel dit is toegestaan, moet het document wel voldoen aan de meest recente versie van het NHG-model. Momenteel is dat de werkgeversverklaring 2024 -1 2.0.
NHG keurt werkgeversverklaringen af waarbij de gegevens niet volledig overeenkomen met het juiste model. Dit kan ervoor zorgen dat het dossier van jouw klant langer duurt voordat het compleet is.
Als je voor jouw klant energiebesparende voorzieningen aanvraagt, is het belangrijk om in de aanvraag bij het onderpand neer te zetten dat het gaat om bestaande verbouw in plaats van bestaande bouw. Bij bestaande bouw is geen sprake van verbouw/EBV. Bij bestaand verbouw is hier wel sprake van. Op het moment dat wij de aanvraag behandelen in het systeem van de geldverstrekker en het staat verkeerd aangegeven, komt dit bedrag niet door. Hierdoor duurt het langer, voordat de hypotheek voor jouw klant geregeld is.
Wist je dat…
De 'Checklist stukkenlijst' wordt meegestuurd bij elk renteaanbod.
Als adviseur wil je niks liever dan je klant snel van positief nieuws voorzien! Vanaf heden sturen wij bij elk renteaanbod een ‘checklist stukkenlijst’ mee. Dit is een handig document om te controleren of de aan te leveren documenten voldoen aan de eisen van de geldverstrekker.