Wat te doen bij noodweer/bosbranden in Europa?

Door de bosbranden in Griekenland en het extreme noodweer in Italië, Slovenië en Oostenrijk zijn er veel meldingen van schade en gestrande mensen. In dit bericht lees je belangrijke informatie voor jouw klant over alarmnummers, schade aan de auto en calimiteitenfonds.

Is jouw klant in deze regio? 

  • Het is belangrijk dat jouw klant allereerst contact opneemt (of zo spoedig mogelijk wanneer dit kan) met de alarmcentrale van de verzekeraar. Bijvoorbeeld als jouw klant op vakantie te maken krijgt met een bosbrand en extra kosten moet maken voor bijvoorbeeld vervangend verblijf of een terugreis. Gebeurt dit niet tijdig, dan heeft jouw klant de kans geen vergoeding te ontvangen.
  • Verder is het belangrijk dat jouw klant de kleurcode checkt voor de aanvang van de reis voor het land of gebied waarna hij of zij reist. Bij Rood en Oranje wordt reizen afgeraden > negatief reisadvies door het ministerie van Buitenlandse Zaken. Reist jouw klant dan toch af dan kan het zijn dat de reisverzekering geen dekking biedt. Het reisadvies kun je bekijken via www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies.

Alarmnummers
Het is momenteel erg druk bij de alarmcentrales. Ondanks inzet van extra personeel kan dit helaas leiden tot lange wachttijden. Niks is vervelender om dan na het lange wachten te horen dat je een andere alarmcentrale moet bellen. Daarom hierbij een overzicht van de te bellen alarmcentrales per maatschappij en product, zodat jouw klant in geval van nood in een keer goed zit!

Belangrijke alarmnummers:

  • Avéro Achmea: +31 (0)71 – 364 1849
  • a.s.r.: +31 (0)30 – 256 7777
  • DAK Volmacht: +31 (0)20 – 651 5151
  • Nationale-Nederlanden: +31 (0)70 – 314 7575
  • Unigarant: +31 (0)70 – 314 5656

Bekijk een overzicht van alle alarmnummers op www.dak.nl/alarmnummers.

Belangrijk: autoschade
Voor wat betreft een gedekte schade aan een auto ten gevolge van het noodweer hebben wij het volgende afgesproken met onze volmachtgevers:

  • Noodreparatie mag zonder overleg met de alarmcentrale ter plaatse uitgevoerd worden. Let hierbij wel op dat verzekerde de schade zelf voor zal moeten schieten.
  • Na terugkomst mag de factuur bij DAK worden ingediend. Bij een noodreparatie in het buitenland geldt geen verhoogd eigen risico. Wel willen we je verzoeken je klant te vragen foto’s te maken van de schade.
  • Voor schade die niet of niet op tijd gerepareerd kan worden, of bij een duidelijk geval van total loss, moet wel contact op worden genomen met de betreffende alarmcentrale.

Op de informatiepagina van Carglass staat handige informatie voor jouw klant bij schade in het buitenland: www.carglass.nl/stormschade-buitenland.

Calamiteitenfonds
In het geval van Rhodos en bij andere extreme situaties kan ook het Calamiteitenfonds uitkomst bieden. De Calamiteitencommissie van het fonds heeft de bosbranden in het zuidoosten van Rhodos uitgeroepen tot calamiteit en daarmee een zogeheten “uitkeringsvatbare situatie” vastgesteld voor de gebieden rondom Lindos, Lardos en onder Gadoura Meer. Dat betekent dat het Calamiteitenfonds de kosten vergoedt voor reisaanpassingen en repatriëring van reizigers die onder de garantieregeling van het fonds op Zuid-Oost Rhodos verblijven. Dit is de huidige situatie en kan door andere omstandigheden en inzichten aangepast worden.

FAQ
Heeft jouw klant vragen over de bosbranden? Het Verbond van Verzekeraars geeft antwoord op een aantal veelgestelde vragen: https://www.verzekeraars.nl/publicaties/actueel/verbond-beantwoordt-vragen-over-bosbranden-in-griekenland-en-reisverzekeringen.

Contact
Voor overige vragen kun je terecht bij onze Afdeling Schadebehandeling op 030-6660002 of via e-mail op volmachtschade@dak.nl.