Interview met Tim Schoonbergen: “We bieden een alternatief waarbij de adviseur aan het roer staat”

Een jaar geleden keerde Tim Schoonbergen na 13 jaar terug bij DAK. “DAK is nu veel groter en op alle fronten professioneler, maar de cultuur is gelijk gebleven: heel warm, mensgericht en super dienstbaar.” Dat heeft alles te maken met wat Schoonbergen de ‘grondwet’ van het collectief noemt: “De adviseur staat bij ons op nr. 1.” Maar wat heeft DAK adviseurs te bieden in de sterk consoliderende markt?

Door op een nieuwe en intensieve manier met onze leden samen te werken bieden we een antwoord tegen de steeds verder gaande consolidatie. Schoonbergen: “Consolidatie speelt op drie vlakken. Zo blijven er steeds minder relevante Nederlandse maatschappijen over, waardoor het aanbod steeds schraler wordt. Ook serviceproviders worden overgenomen, wat hun onafhankelijkheid aantast. En natuurlijk de overnames van advieskantoren door kapitaalkrachtige partijen.”

Zorgen over onafhankelijkheid

Hij vervolgt: “Ik hoor van steeds meer adviseurs dat zij zich zorgen maken over hun onafhankelijkheid. De partijen waarmee ze samenwerken, zijn steeds vaker in handen van verzekeraars. En de grote conglomeraten gaan voor aandeelhouderswaarde. Zij zijn niet per definitie gericht op het belang van adviseurs en hun klanten. Adviseurs hebben ook een mening over private equity, dat een steeds prominentere rol speelt in het distributielandschap. Vaak worden de overgenomen bedrijven al na een paar jaar weer verkocht. De vraag is of het bedrijf en zijn klanten daar beter van worden.”

Alternatieven bieden

De leden van het intermediairscollectief hebben de oplossing in handen. Juist in dat speelveld kan DAK het verschil maken. “Ons motto ‘Samen voor jouw klant’ is nu actueler dan ooit. Het fundamentele verschil dat DAK maakt, is dat we de enige echt onafhankelijke partij zijn en dat we het belang van onze leden op nr. 1 zetten. Met ons aanbod kunnen adviseurs de hele markt bedienen.” Ook biedt het collectief het hoofd aan de verschraling in het aanbod, met het zelf gebouwde product DAK Compleet.

Commitment door participatie

Er is echter een ‘maar’. “Wij kunnen niet zonder wederzijdse commitment. Leden hebben vrije keuze met wie ze in zee gaan, maar om werkelijk schaalvoordelen te behalen, is het belangrijk dat zij meer productie via DAK doen.” Hoe maak je dat aantrekkelijker? Leden maken vaak geen gebruik van het complete aanbod van hypotheken, verzekeringen, lease, enz. Om ze meer te betrekken bij de voor hen relevante producten, ontwikkelt DAK participatiemodellen. Schoonbergen legt uit: “Participatie is een andere manier van samenwerken. We creëren bijvoorbeeld een gezamenlijke volmacht met een hoge automatiseringsgraad en veel procesgemak. Daarin neem je een aandeel. Dat is écht samen investeren, committeren en daardoor gezamenlijk profiteren. Bovendien ben je direct betrokken bij de ontwikkeling van productvoorwaarden en tarieven.”

Gallisch dorp

“Adviseurs zijn bang verpletterd te worden in het consolidatiegeweld. Wij zijn dat Gallische dorp dat succesvol weerstand blijft bieden. Onze leden staan zelf aan het roer. Zowel in het bestuur van DAK, als in de nieuwe participatiemodellen, waarin ze de behoeftes van hun klanten kunnen vertalen naar goede producten.”