Veelgestelde vragen over uw hypotheekaanvraag tijdens corona

De impact van corona op uw bedrijf begint langzaam duidelijk te worden. Vooral de persoonlijke gesprekken kunnen niet meer, en dat missen we! In tijden van crisis vergt dit van u, als ondernemer, nog meer flexibiliteit en creativiteit en daar helpen we u graag bij.

Dat doen we door informatie te verzamelen over hoe de verschillende geldverstrekkers momenteel omgaan met hypotheekaanvragen. Daarnaast door u tools te bieden om versneld te digitaliseren. De flexibiliteit van u en van aanbieders wordt nu zichtbaar. Zo bedienen we met elkaar toch uw klant! 


Veelgestelde vragen 

  • Hoe zit het met de verwerkingstijden?
    De verwerkingstijden zijn weer normaal. DAK Hypotheken is weer zoals gebruikelijk telefonisch bereikbaar tussen 8:30-17:00 uur op nummer 030-6660008. Graag bedanken we u voor uw geduld en vertrouwen van afgelopen maanden!
    Bekijk de actuele verwerkingstijden op myView >
     
  • Hoe gaat het met de acceptatie bij de geldverstrekkers?
    Alles loopt gewoon door. Wel zijn er veel vragen bij klanten. Als adviseur heeft u ook niet altijd antwoord op deze vragen: Stel dat de notarissen hun deuren sluiten, wordt mijn offerte dan wel verlengd? Hoe zit het met de toetsing van mijn inkomen als ik ineens in de deeltijd werkeloosheidswet kom? Per geldverstrekker is dat weer anders; zij zijn momenteel bezig om een antwoord te formuleren op deze en meer vragen. Daarom sturen we u liever door naar de FAQ’s van de geldvertrekkers zodat u altijd de meest actuele informatie vanuit de bron krijgt.
     
  • Wat zijn de mogelijkheden voor een acceptatieproces op afstand?
    Bij een aantal geldverstrekkers is digitaal ondertekenen al mogelijk. Om alle informatie voor u zo overzichtelijk mogelijk te houden, hebben we deze gebundeld. Hieronder ziet u per geldverstrekker de werkwijze. Kijk regelmatig of er nog wijzigingen zijn geweest.

Werkwijzen geldverstrekkers

Van geldverstrekkers die een aangepaste werkwijze hebben ingevoerd, geven we hieronder meer informatie. We proberen deze pagina’s up-to-date te houden. Voor de meest actuele informatie raadpleegt u de website van de geldverstrekker of volgt u deze op social media.


Laatst aangepast: 3 juni 2020

Conformeert zich aan de nieuwe richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Maak dus snel uw dossiers compleet zodat de documenten niet te oud zijn. Lees meer >


18 mei 2020

Tijdelijke wijziging in geldigheid van inkomensstukken >

Laatst aangepast: 3 juni 2020

Conformeert zich aan de nieuwe richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Maak dus snel uw dossiers compleet zodat de documenten niet te oud zijn. Lees meer >


23 maart 15:09

Zowel u als uw klanten zullen met heel veel vragen zitten. Allianz staat nauw in contact met NHG en onze servicing partner Quion om de nodige maatregelen te kunnen nemen en we volgen de berichtgeving nauwlettend. Als u vragen heeft, bel dan met onze acceptatieafdeling: 088-5774395 of met uw (desk)accountmanager. 
Heeft u bestaande Allianzklanten die in moeilijkheden dreigen te komen, dan kunt u bellen met het klantcontactcenter: 088-2051595.

Handtekening
Wij kunnen ons voorstellen dat veel fysieke afspraken momenteel worden afgezegd. Klanten kunnen hierdoor niet bij u tekenen. Het indicatieve aanbod kunnen we vanwege technische redenen nog niet achterwege laten. U mag deze als adviseur wel zelf tekenen. Wat betreft het bindende aanbod mag uw klant of een duidelijke fotokopie maken van het bindend aanbod met zijn geschreven handtekening, of een digitale handtekening zetten. 

Laatst aangepast: 3 juni 2020

Conformeert zich aan de nieuwe richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Maak dus snel uw dossiers compleet zodat de documenten niet te oud zijn. Lees meer >


2 april 10:58

Lees hier een update van de maatregelen van Argenta >


23 maart 13:49

Het coronavirus heeft enorme consequenties voor ons allemaal. Samen met u willen we klanten goed blijven bedienen in deze bijzondere tijden. Op veel processen in onze hypotheekketen heeft de ontstane situatie grote invloed. 

Argenta heeft daarom een aantal zaken tijdelijk aangepast in het hypotheekproces om het voor u en uw klanten makkelijker te maken.

Identificatie en Verificatie op afstand 
U kunt voor Identificatie en Verificatie van de klant op afstand ook de volgende methode hanteren:

  • Identificatie check: vermeld op Kopie ID of Paspoort uitgebreide check uitgevoerd door [Naam adviseur]. 

En vergelijk daarbij de persoonsgegevens van minimaal 3 documenten met elkaar.

  • Bij inkomen uit loondienst: (kleuren)kopie ID of Paspoort, loonstrook en koopovereenkomst, optioneel bankafschrift met NAW-gegevens
  • Bij inkomen uit bedrijf: (kleuren)kopie ID of Paspoort, kopie inschrijving KvK en koopovereenkomst, optioneel bankafschrift met NAW-gegevens

Bindende offerte uitgebracht 
De Bindende offerte die uw klant heeft ontvangen blijft geldig. Klanten die de Bindende offerte willen annuleren door (verwacht) inkomensverlies vanwege de Coronasituatie kunnen dit kosteloos doen. 

Renteaanbod uitgebracht 
Is de Bindende offerte nog niet uitgebracht? Dan hanteren wij ons bestaande acceptatiebeleid. 
Wij gaan dan uit van de laatst bekende situatie (en ingediende inkomensstukken) die van toepassing zijn op het moment van uitbrengen Bindende offerte.

Nieuwe aanvragen 
Beoordeling van een nieuwe hypotheekaanvraag vindt plaats op basis van ons bestaande acceptatiebeleid. 

Tip: Kijk ook in onze nieuwe Hypotheekgids en Veelgestelde vragen die u in februari heeft ontvangen.

Ondertekening Renteaanbod niet meer nodig 
Het ondertekenen en terugsturen van een Renteaanbod is niet meer vereist. In plaats daarvan ontvangen wij van de adviseur een bericht dat de klant gebruik wil maken van het Renteaanbod. 

Als voorbeeld kunt u onderstaande tekst gebruiken naar de klant:

Beste klant,

Gezien de huidige situatie omtrent corona heeft Argenta haar proces tijdelijk aangepast. Argenta heeft besloten dat het renteaanbod niet meer door u hoeft te worden ondertekend en te worden teruggestuurd. Het renteaanbod is geldig tot de uiterste datum genoemd in het renteaanbod.

Ook verwijzen wij u graag naar onze privacy statement: https://www.argenta.nl/contact/privacy-statement. Hierin kunt u lezen welke gegevens Argenta verwerkt en met welk doel. Dit document kunt u ook opslaan en printen. Bekijk online ook de Algemene Voorwaarden van Argenta.

Digitale ondertekening Bindende offerte 
De Bindende offerte mag ook digitaal ondertekend worden teruggestuurd. Argenta accepteert daarnaast digitale ondertekening van andere documenten, zoals bijvoorbeeld de verkoopovereenkomst.

Gebruik de digitale mogelijkheden 
Zoals bekend accepteert Argenta een Calcasa waardebepaling in de verschillende situaties. Dit kan een goed alternatief zijn voor uw klant. Eveneens kunt u in plaats van de werkgeversverklaring ook gebruik maken van de InkomensBepaling Loondienst.

Kan uw klant zijn/haar hypotheek (tijdelijk) niet betalen? 
De uitbraak van het coronavirus heeft veel gevolgen. Voor de gezondheid, maar ook financieel. Bijvoorbeeld omdat uw klant minder inkomsten heeft als gevolg van het wegvallen van werk. Lukt het niet om de hypotheek te betalen? Dan kunt u contact opnemen met onze afdeling Financial Care. Samen met u zoeken we naar een passende oplossing. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur op 088 – 205 15 10. Of stuur een e-mail naar: financialcare@argentahypotheken.nl
 
Het kan zijn dat door drukte de wachttijd langer is dan gebruikelijk. 

Bijzondere situaties? 
Mocht u toch tegen bijzondere situaties aanlopen, neem dan contact met ons op. Samen kijken wij dan naar een mogelijke oplossing.

Argenta blijft zich inzetten voor u, zodat we deze periode samen goed doorkomen. Wij blijven kijken naar mogelijkheden om u en uw klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Laatst aangepast: 3 juni 2020

Conformeert zich aan de nieuwe richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Maak dus snel uw dossiers compleet zodat de documenten niet te oud zijn. Lees meer >

Laatst aangepast: 3 juni 2020

Conformeert zich aan de nieuwe richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Maak dus snel uw dossiers compleet zodat de documenten niet te oud zijn. Lees meer >


23 maart 13:49

bijBouwe informeert u het liefst via hun speciale pagina >

Laatst aangepast: 3 juni 2020

Conformeert zich aan de nieuwe richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Maak dus snel uw dossiers compleet zodat de documenten niet te oud zijn. Lees meer >


2 juni 2020

Tijdelijk langere doorlooptijden >


18 mei 2020

Update werkwijze overbruggingskrediet >


14 mei 2020

Maatwerk bij hypotheken met een niet vast inkomen >


30 maart 09:59

Lees de crisismaatregelen: digitale klantidentificatie en handtekening >

Laatst aangepast: 3 juni 2020

Conformeert zich aan de nieuwe richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Maak dus snel uw dossiers compleet zodat de documenten niet te oud zijn. Lees meer >

Laatst aangepast: 14 mei 2020

Aangescherpte acceptatierichtlijnen >

Laatst aangepast: 11 mei 2020

Florius staat voor u klaar >


29 april 2020

Aangepaste maatregelen >


23 maart 13:49

De impact van de uitbraak van het coronavirus is wereldwijd enorm. We hebben te maken met uitzonderlijke tijden die ook om uitzonderlijke maatregelen vragen. Ook als hypotheekverstrekker vervullen we een belangrijke maatschappelijke rol. In dit bericht informeren we je over de maatregelen die we als Florius nemen om onze klanten in deze moeilijke tijden te helpen. 

3 maanden uitstel van betaling mogelijk
Heeft je klant een hypotheek bij Florius en zijn er zorgen dat de maandlasten niet betaald kunnen worden door de coronacrisis? Je kunt je klant geruststellen. Binnenkort kan je klant 3 maanden uitstel van betaling aanvragen.

Wat houdt dit in?
Klanten die in betalingsproblemen komen als gevolg van corona kunnen uitstel van betaling krijgen van de rente en aflossing voor een periode van 3 maanden. De details en voorwaarden volgen zo spoedig mogelijk. Heb je klanten die zich melden met betalingsproblemen of vragen hierover? Dan kan je hen doorverwijzen naar de afdeling preventie van Florius. Hier zit een team van specialisten klaar om de klanten te woord te staan. Meer informatie vind je op florius.nl/situatie-wijzigt/betalingsproblemen. We doen er alles aan om jou en je klant zo goed mogelijk te ontzorgen.

Volg onze update 
Op FAN vind je het laatste nieuws over onze maatregelen. Heb je vragen over de maatregelen of andere zaken? Neem dan contact op met je relatiemanager.  

Laatst aangepast: 3 juni 2020

Conformeert zich aan de nieuwe richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Maak dus snel uw dossiers compleet zodat de documenten niet te oud zijn. Lees meer >


20 mei 2020

Special met o.a. aangepaste maatregelen >


7 mei 2020

Update telefonische bereikbaarheid >


30 maart 09:11

Aangepaste maatregelen >


23 maart 13:59

Digitale handtekeningen is akkoord voor de volgende documenten:

  • Legitimatiebewijs
    • identificatie op afstand wordt toegestaan
  • Werkgeversverklaring 
  • (ver)koopakte 

Digitale handtekeningen worden geaccepteerd, tenzij er sprake is van overeenkomst tussen HollandWoont en de geldnemer. Voorbeelden van dergelijke overeenkomsten zijn de garantieverklaring, de offerte en de hypotheekakte.

Proces advies op afstand:

  1. Adviseur ontvangt kopie identiteitsbewijzen.
  2. Adviseur controleert tenaamstelling en adres op alle beschikbare documenten, maar controleert tenminste de tenaamstelling, adres en beschikbare kenmerken op loonstrook en werkgeversverklaring of pensioenoverzicht. Hier mogen geen afwijkingen in voorkomen; komen er afwijkingen voor dan is identificatie op afstand niet voldoende en moet de klant zich in persoon identificeren.
  3. Adviseur controleert kopie identiteitsbewijzen met klanten tijdens een videogesprek waarbij hij de klant ziet. Tijdens dit gesprek tonen klanten de originele identiteitsbewijzen.
  4. De adviseur verklaart op de kopie identiteitsbewijzen dat de identiteit is vastgesteld en akkoord bevonden op basis van vergelijking van kopie identiteitsbewijs met de klant op afstand. De adviseur ondertekent de kopie identiteitsbewijs met de tekst ‘gecontroleerd op afstand en akkoord’.

Laatst aangepast: 3 juni 2020

Conformeert zich aan de nieuwe richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Maak dus snel uw dossiers compleet zodat de documenten niet te oud zijn. Lees meer >


20 mei 2020

Special met o.a. aangepaste maatregelen >


7 mei 2020

Update telefonische bereikbaarheid >


29 april 2020

Aangepaste maatregelen >


2 april 09:17


Aangepaste maatregelen >


30 maart 09:12

Aangepaste maatregelen >


23 maart 13:50

Hypotrust Vrij Leven
Digitale handtekeningen is akkoord voor de volgende documenten:

  • Legitimatiebewijs
  • Werkgeversverklaring 
  • (ver)koopakte 

Hypotrust Comfort
Digitale handtekeningen is akkoord voor de volgende documenten:

  • (ver)koopakte 

Hypotrust Woon Bewust
Digitale handtekeningen is akkoord voor de volgende documenten:

  • Legitimatiebewijs
  • Werkgeversverklaring
  • (ver)koopakte

Een kopie van een natte handtekening wordt wel toegestaan

Hypotrust Elan Plus
Digitale handtekeningen is akkoord voor de volgende documenten:

  • Werkgeversverklaring
  • (ver)koopakte

Hypotrust Vrijleven:
Digitale handtekeningen worden geaccepteerd, tenzij er sprake is van overeenkomst tussen Hypotrust en de geldnemer. Voorbeelden van dergelijke overeenkomsten zijn de garantieverklaring, de offerte en de hypotheekakte.

Hypotrust Comfort:
Digitale handtekeningen worden geaccepteerd, tenzij er sprake is van een werkgeversverklaring, identiteitsbewijs overeenkomst tussen Hypotrust en de geldnemer. Voorbeelden van dergelijke overeenkomsten zijn de garantieverklaring, de offerte en de hypotheekakte.

Hypotrust Woon Bewust:
Digitale handtekeningen worden geaccepteerd, tenzij er sprake is van overeenkomst tussen Hypotrust en de geldnemer. Voorbeelden van dergelijke overeenkomsten zijn de garantieverklaring, de offerte en de hypotheekakte. Een kopie van natte handtekening wordt wel toegestaan.

Hypotrust Elan Plus:
Digitale handtekeningen worden geaccepteerd, tenzij er sprake is van een kopie van een identiteitsbewijs of een overeenkomst tussen Hypotrust en de geldnemer. Voorbeelden van dergelijke overeenkomsten zijn de garantieverklaring, de offerte en de hypotheekakte.

Extra vragen bij kredietaanvragen van zelfstandigen
De hele economie ervaart wereldwijd gevolgen door de coronacrisis. In veel gevallen ervaren juist ondernemers de gevolgen hiervan. Gelukkig zijn er ook ondernemers voor wie de coronacrisis minder zware gevolgen heeft. Daarom besteden wij extra aandacht aan ondernemers die nu een financiële verplichting aan willen gaan.

Ook in deze bijzondere periode biedt Interbank klanten met een eigen onderneming leningen voor privé gebruik. Door maatwerk te bieden willen wij voorkomen dat ondernemers die in de getroffen branches werkzaam zijn per definitie geen lening meer kunnen krijgen.

Wat hebben wij nodig van uw klant?
Voor zelfstandigen die een lening aanvragen hebben wij een formulier ontwikkeld met extra vragen dat per direct onderdeel is van de kredietaanvraag. Dit heeft als doel om op een verantwoorde wijze krediet aan uw klant te verstrekken. Wij willen voorkomen dat uw klanten een verplichting aangaan die ze straks niet kunnen nakomen. Bijvoorbeeld als het inkomen uit de onderneming terugloopt door het coronavirus.

Wat verwachten wij van u?
Het invullen van het formulier is niet vrijblijvend. Wilt u uw klant begeleiden bij het invullen van dit formulier? Stuur dit formulier samen met de overige stukken die bij de desbetreffende kredietaanvraag horen naar Interbank. Zoals u gewend bent, kunt u de stukken mailen naar acceptatie@interbank.nl. Na ontvangst van het formulier en de stukken nemen wij dit meteen in behandeling. Het kan mogelijk zijn dat wij extra onderbouwing van uw klant nodig hebben. Dan zullen wij via u een toelichting of aanvullende documenten vragen.

Download hier het formulier met extra vragen voor zelfstandigen >

Hebt u vragen over het formulier of een krediet voor zelfstandigen?
Neem dan contact op met het team Zelfstandigen via het telefoonnummer 020 - 312 54 80 of per e-mail via acceptatie@interbank.nl.

Laatst aangepast: 3 juni 2020

Conformeert zich aan de nieuwe richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Maak dus snel uw dossiers compleet zodat de documenten niet te oud zijn. Lees meer >


20 mei 2020

Special met o.a. aangepaste maatregelen >


7 mei 2020

Update telefonische bereikbaarheid >


29 april 2020

Aangepaste maatregelen >


30 maart 09:14

Bij aanvragen vanaf 6 april geen overbrugging meer op onverkochte onderpanden.


23 maart 14:00

Digitale handtekeningen is akkoord voor de volgende documenten:

  • Werkgeversverklaring
  • (ver)koopakte

Een kopie van een natte handtekening wordt wel toegestaan


Digitale handtekeningen worden geaccepteerd, tenzij er sprake is van een kopie van een identiteitsbewijs of een overeenkomst tussen IQWOON en de geldnemer. Voorbeelden van dergelijke overeenkomsten zijn de garantieverklaring, de offerte en de hypotheekakte. Een kopie van natte handtekening wordt wel toegestaan.

Laatst aangepast: 20 juli 2020

Belangrijke aanpassingen acceptatiebeleid >


3 juni 2020

Conformeert zich aan de nieuwe richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Maak dus snel uw dossiers compleet zodat de documenten niet te oud zijn. Lees meer >


2 juni 2020

Verlenging tijdelijke coronaregelingen tot 1 september >


14 mei 2020

Belangrijke aanpassingen in het acceptatieproces >


25 maart 09:51

De coronacrisis heeft een grote impact op ons allemaal. Ook op u en uw klanten. Daarom hebben wij een aantal tijdelijke regelingen opgesteld om de doorgang van lopende en nieuwe hypotheekaanvragen zo goed mogelijk te faciliteren. Daarnaast kunnen bestaande klanten een betaalpauze aanvragen als zij door de huidige situatie getroffen zijn. Deze tijdelijke regelingen gaan per direct in en gelden tot 1 juni 2020. Na deze datum bekijken wij of wij deze regelingen verlengen. Hieronder leest u meer over deze regelingen.

Digitaal terugsturen indicatief hypotheekaanbod
U mag het indicatief hypotheekaanbod ook digitaal naar ons terugsturen als versturen per post geen optie is. Digitaal terugsturen kan op de volgende manieren:

  • Uw klant heeft een printer: uw klant mag foto’s maken van de ondertekende pagina’s in het indicatief hypotheekaanbod. De klant e-mailt deze foto’s naar u, waarna u deze e-mail met foto’s direct uploadt.
  • Uw klant heeft geen printer: uw klant antwoordt op de e-mail waarin het indicatief hypotheekaanbod zit. In dit antwoord van de klant moet het volgende staan:
    • Het leningnummer.
    • Een bevestiging dat de klant akkoord is met het indicatief hypotheekaanbod. 
    • Antwoord op de vraag of de klant een eigen onderneming of inschrijving bij de Kamer van Koophandel heeft. 
    • Antwoord op de vraag of de klant ander onroerend goed in eigendom heeft.

Daarna kunt u deze e-mail uploaden en nemen wij de hypotheekaanvraag volgens ons huidige proces in behandeling. 

Extra verlengen bindend hypotheekaanbod
Ons bindend hypotheekaanbod is standaard zes maanden (180 dagen) geldig. Heeft u dossiers in behandeling waarvan de maximale geldigheidstermijn bijna verloopt maar kan er nog niet worden gepasseerd? Dan kan het bindend hypotheekaanbod in overleg extra worden verlengd. Neem contact met ons op als u gebruikt wilt maken van een extra verlengingstermijn. Is de rente in de tussentijd gestegen? Dan betaalt de klant ons, net als anders, een bereidstellingsprovisie. 

Overlijdensrisicoverzekering 
Bij Lloyds Bank is een klant die meer dan 80% van de getaxeerde marktwaarde van de woning leent, verplicht om voor het deel boven deze 80% een overlijdensrisicoverzekering te hebben bij een gerenommeerde verzekeraar. Lukt het niet om de overlijdensrisicoverzekering voor het passeren van de hypotheek rond te krijgen? Bijvoorbeeld omdat de klant medisch moet worden gekeurd door een arts of de verzekeraar aanvullende vragen stelt? Dan hoeft dit het tijdig passeren van de hypotheek niet in de weg te staan. Neem alstublieft contact met ons op om te bespreken hoe u het best kunt aantonen dat de overlijdensrisicoverzekering is aangevraagd. 

Werkgeversverklaring
Voor het correct aanleveren van een werkgeversverklaring zijn er twee alternatieven:

  • De werkgever kan de getekende werkgeversverklaring rechtstreeks aan ons e-mailen. Een firmastempel is dan niet nodig. 
  • Maak gebruik van de Inkomensbepaling Loondienst. 

Betaalpauze voor bestaande klanten
Klanten die door de coronacrisis betalingsproblemen hebben of verwachten, kunnen voor drie maanden uitstel van betaling van rente en aflossing bij ons aanvragen. De klant moet na de betaalpauze alsnog de bedragen voldoen. Voor de tijdelijke betaalpauze gelden de volgende voorwaarden:

  • De betalingsproblemen zijn veroorzaakt door het coronavirus en de genomen maatregelen.
  • De betalingsachterstand is ontstaan (of ontstaat) na 1 maart 2020.
  • De klant kan niet of onvoldoende terugvallen op de maatregelen die de overheid heeft geboden.
  • De klant kan niet of onvoldoende terugvallen op een financiële buffer. 

Op LloydsBank.nl/coronacrisis leest u hoe de klant de betaalpauze kan aanvragen.


23 maart

Het coronavirus heeft vergaande economische en maatschappelijke gevolgen, ook voor onze klanten. Door de inkomensonzekerheid bij sommige klanten is er soms meer tijd nodig om een hypotheekaanvraag te beoordelen en een verantwoorde afweging te maken. Denk bijvoorbeeld aan aanvragen van klanten met een tijdelijk contract, een intentieverklaring of een variabel inkomen. In deze e-mail leest u hoe wij, in samenwerking met u, om willen gaan met onze hypotheekverstrekking in deze uitdagende marktomstandigheden. 

Wat kunt u van ons verwachten? En wat verwachten wij van u?
U mag van ons verwachten dat wij de grootst mogelijke zorgvuldigheid betrachten om een verantwoorde afweging te maken. Dat doen wij waar nodig in overleg met u. Twijfelt u over een (al lopende) aanvraag? Dan overleggen wij graag met u over een eventuele aanpassing van de aanvraag. Bent u er niet zeker van of het verstrekken van een hypotheek voor uw klant ook nu nog verantwoord is? Overweeg dan om uw advies aan te passen. Handig voor u om te weten is dat klanten ons geen annuleringskosten betalen, ook niet na verlenging.

Houd rekening met de ontbindende voorwaarden 
U heeft altijd kunnen rekenen op onze afgesproken doorlooptijden. Dit is nu ook het geval, maar het kan zijn dat wij nu wat meer tijd nodig hebben om de beoordeling van uw aanvraag af te ronden. Houd hier rekening mee als de ontbindende voorwaarden binnenkort verlopen. Verleng deze als het kan op tijd of ontbind de koop in geval van twijfel.

Hoe nu verder?
Wij houden u de komende tijd op de hoogte van wijzigingen in ons beleid en de doorlooptijden van aanvragen. Het is mogelijk dat wij afwijken van het beleid zoals u dit van ons kent. Wij doen dit zoveel mogelijk in overleg met u en zorgen ervoor dat u tijdig op de hoogte bent. 

Vragen?
Heeft u vragen, twijfels of suggesties? Laat ons dit dan vooral weten.

Laatst aangepast: 24 maart 18:33

Lees hier het bericht van MUNT voor adviseurs >
Over de misser van MUNT en de voorlegdesk.


23 maart

De bijzondere gebeurtenissen waarmee we allemaal te maken hebben, vragen om bijzondere aandacht. Ook MUNT Hypotheken bereidt zich voor op de effecten die de situatie kan hebben op de arbeids- en woningmarkt. Wij hopen natuurlijk dat het coronavirus en de effecten ervan snel overwaaien, maar helemaal negeren kunnen we dit niet.
 
Wij vragen jullie ook in deze roerige tijd om het belang van de klant voor ogen te houden. Soms betekent dit ook dat de klant tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen om geen al te grote financiële risico’s te nemen. Laten we zorgen dat we verstandige dingen met elkaar doen en blijven doen.
 
De nieuwe situatie heeft effect op ons acceptatiebeleid. Dit wordt per direct aangepast op een aantal punten tot een nog nader te bepalen datum. Welke dit zijn, lees je hieronder: 

  • Verhogen afslag afkoopwaarde beleggingspolissen van 10% naar 40%.
  • Bij overbruggingshypotheek verlengen van de periode waarover dubbele lasten gedragen moeten kunnen worden van 6 naar 24 maanden.
  • Bij verkochte woningen waarvan de ontbindende voorwaarden zijn verstreken minimale periode waarover dubbele lasten gedragen moeten kunnen worden van 6 naar 12 maanden.
  • Toekomstige salarisverhoging of dienstverband uitsluitend als deze bevestigd zijn op of na 19 maart of per die datum worden herbevestigd.
  • Ook contractueel overeengekomen intentieverklaringen worden niet langer geaccepteerd. Deze worden als flexwerk beoordeeld.

Wij zetten alle zeilen bij om duidelijkheid te scheppen, juist nu de klant en u daar veel behoefte aan hebben:

  • De aangepaste voorwaarden gelden alleen voor nieuwe aanvragen. 
  • Ook nieuwe aanvragen gaan we natuurlijk samen met u op een verantwoorde en intensieve manier behandelen. Ja, er is een nieuwe marktsituatie ontstaan en daarom stellen we alles in het werk om de impact van deze crisis zo klein mogelijk te laten zijn. Voor iedereen.
  • Verder hebben we concreet de termijn van het rente aanbod versoepeld en kan dit aanbod ook per mail bevestigd worden. Identificatie op afstand kan bij ons al geruime tijd.
  • Bij woningen die worden of zijn verkocht gaat de minimale periode waarover dubbele lasten gedragen moeten kunnen worden van 6 naar 12 maanden. Dit geldt niet voor woningen waarvan de ontbindende voorwaarden zijn verstreken én de bankgarantie is gesteld dan wel een waarborgsom is gestort.

Voor bestaande klanten: 

  • Hebben wij in nauw overleg met het Ministerie van Financiën de best mogelijke regeling opgezet voor mensen die voor betaalproblemen komen te staan. We vinden dat niemand in de kou moet staan en deze regeling helpt daarbij.  

Weet dat wij in deze tijd voor u en de klant extra beschikbaar zijn, meer informatie zullen verspreiden en oplossingen zoeken voor de problemen die mogelijk kunnen ontstaan.

Op de portal staat het document 'Aanpassingen beleid 19 maart 2020'. Hierin zijn de wijzigingen uitgebreid vermeld, inclusief een werkinstructie.

Laatst aangepast: 3 juni 2020

Conformeert zich aan de nieuwe richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Maak dus snel uw dossiers compleet zodat de documenten niet te oud zijn. Lees meer >


11 mei 2020

Update bestendig inkomen in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) >


2 april 08:54

Extra check voor niet-NHG aanvragen

Als bank hebben wij een zorgplicht, dit nemen wij als NIBC Direct altijd serieus. Wij zijn er voor u en uw klanten. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Om klanten te behoeden voor toekomstige financiële problemen, veroorzaakt door de coronacrisis, hebben wij een tijdelijke maatregel ingevoerd die geldt voor alle niet-NHG aanvragen.

Als wij stukken ontvangen betreffende een intentieverklaring, loonsverhoging of toekomstig dienstverband waaruit blijkt dat deze getekend is / zijn voor 20 maart 2020 bellen wij met de werkgever om voor alle zekerheid te controleren of deze toezegging nog geldt. Mocht dit niet het geval zijn dan vragen wij om een toelichting en wordt de aanvraag voorgelegd bij de Hypotheekdesk van NIBC Direct.

Wij zullen in elke situatie ons uiterste best doen om de klant te helpen bij een verantwoorde financiering. 


30 maart 09:28

U krijgt de aankomende tijd mogelijk te maken met klanten die door de coronacrisis in de financiële problemen komen en hierdoor hun hypotheek niet meer kunnen betalen. Ook nu staat NIBC Direct voor u en uw klanten klaar.

Als de klant voldoet aan de voorwaarden dan kan er een betaalpauze aangevraagd worden voor een periode van drie maanden. De aanvraag, de details en de voorwaarden kan uw klant bespreken met onze afdeling Wooncollect via info@wooncollect.nl of 070-342 95 59. 

Wij hebben voor uw klanten de meest gestelde vragen beantwoord op onze website. U kunt deze informatie gebruiken en/of naar deze link verwijzen om vragen van uw klanten te beantwoorden. Heeft u zelf vragen over de NIBC Direct betaalpauze maatregel? Neem dan contact op met uw account manager.

Laatst aangepast: 11 mei 2020

Tijdelijke aanpassing in beleid op inkomen >


2 april 2020

Aangepaste maatregelen >


30 maart 09:44

Update beleidsaanpassingen >


23 maart 13:51

Digitale handtekening en klantidentificatie op afstand mogelijk
Zorg voor onze klanten en intermediairs vindt Nationale-Nederlanden erg belangrijk. We houden u via deze nieuwsbrief op de hoogte van de stappen die Nationale-Nederlanden neemt in het kader van de uitbraak van het coronavirus. Ook vindt u hier relevante tips en mogelijkheden die u kunnen helpen in uw dagelijkse adviespraktijk.

Klantidentificatie op afstand vanaf nu mogelijk
Voor het afhandelen van de hypotheekaanvraag is het identificeren van uw klant noodzakelijk. Door de huidige omstandigheden waarin fysiek contact beperkt is, is persoonlijke identificatie echter niet altijd mogelijk. Nationale-Nederlanden biedt daarom vanaf vandaag tijdelijk als crisismaatregel de mogelijkheid om uw klant op afstand digitaal te identificeren. Dit werkt als volgt:

  • De klant verstuurt digitaal een kopie van een geldig legitimatiebewijs naar de adviseur;
  • De adviseur neemt via een video-call contact op met de klant (bijv. via webcam, Facetime);
  • Hier toont de klant het legitimatiebewijs zodat de adviseur kan vaststellen dat de foto op dit bewijs de klant betreft;
  • De adviseur controleert of het legitimatiebewijs bij de klant hoort;
  • De adviseur plaatst op het kopie legitimatiebewijs een handtekening met de tekst 'KDG' (Klant Digitaal Geïdentificeerd’);
  • De adviseur uploadt dit getekende document naar Nationale-Nederlanden. 

Digitale handtekening mogelijk
Nationale-Nederlanden accepteert vanaf vandaag naast de reguliere handtekening tijdelijk als crisismaatregel ook een digitale handtekening van de klant op alle retourdocumenten van Nationale-Nederlanden. Denk hierbij aan documenten zoals de hypotheekofferte, het SEPA-formulier, de bankgarantie, onderhandse akte en akte van depot. Het gaat hierbij om een digitale afbeelding van de handtekening op het document van de klant. Naast de digitale handtekening moet de klant ook de datum van ondertekening vermelden. U levert de documenten vervolgens op de gebruikelijke wijze bij ons aan.
 
Betaalpauze op maat voor klanten met betalingsproblemen 
Klanten van Nationale-Nederlanden die door de coronacrisis hun hypotheeklasten niet meer kunnen betalen, kunnen gebruik maken van onze maatwerkaanpak. Dit is een reeds bestaande set van regelingen die we al langer aanbieden aan hypotheekklanten met financiële problemen. Een voorbeeld hiervan is de betaalpauze, waarbij klanten tijdelijk geen rente en aflossing betalen. Bijvoorbeeld gedurende drie maanden, maar die periode kan ook korter of langer zijn.

Heeft u klanten met een hypotheek bij Nationale-Nederlanden die problemen hebben of verwachten met het betalen van de hypotheeklasten? Vraag uw klant dan om contact met ons op te nemen via telefoonnummer 010 513 00 95. We kijken dan samen naar de mogelijkheden. 

Onze dienstverlening
Om de verspreiding van het virus zoveel mogelijk te beperken, werken alle medewerkers van Nationale-Nederlanden vanuit huis. Dankzij deze maatregel blijven wij voor u en uw klanten bereikbaar.

Daarnaast hebben we de bereikbaarheid van onze senior accountmanagers verruimd. Tijdens werkdagen kunt u hen telefonisch bereiken tussen 8.00 en 20.00 uur. Ook kunt u met ons en elkaar in dialoog gaan op ons Online Partnerplatform.

Relevante artikelen
De media staat deze dagen vol met berichtgeving over het coronavirus. Nationale-Nederlanden heeft de meest relevante artikelen voor u als hypotheekadviseur op een rijtje gezet:

Meer informatie 

  • Kijk op de website van de RIVM voor meer informatie over het coronavirus. Voor vragen in relatie tot verzekeringsproducten is informatie te vinden op de site van het Verbond van Verzekeraars en voor bankproducten op de site van de NVB.
  • Voor meer informatie over onze dienstverlening kunt u contact opnemen met uw (interne) accountmanager of kijk op adviseur.nn.nl. 
  • Bekijk de corona pagina

 We houden u op de  hoogte van de verdere ontwikkelingen en wensen u en uw naasten veel sterkte op persoonlijk en zakelijk gebied.

Laatst aangepast: 3 juni 2020

Conformeert zich aan de nieuwe richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Maak dus snel uw dossiers compleet zodat de documenten niet te oud zijn. Lees meer >


20 mei 2020

Special met o.a. aangepaste maatregelen >


7 mei 2020

Update telefonische bereikbaarheid >


29 april 2020

Aangepaste maatregelen >


30 maart 09:12

Aangepaste maatregelen >


23 maart 14:03

Digitale handtekeningen is akkoord voor de volgende documenten:

  • Legitimatiebewijs
    • identificatie op afstand wordt toegestaan
  • Werkgeversverklaring 
  • (ver)koopakte 

Acceptatie:

  • Geen herkomst eigen middelen
  • calcasa akkoord bij oversluiter <90%

Digitale handtekeningen worden geaccepteerd, tenzij er sprake is van overeenkomst tussen Robuust Hypotheken en de geldnemer. Voorbeelden van dergelijke overeenkomsten zijn de garantieverklaring, de offerte en de hypotheekakte

Proces advies op afstand:

  1. Adviseur ontvangt kopie identiteitsbewijzen.
  2. Adviseur controleert tenaamstelling en adres op alle beschikbare documenten, maar controleert tenminste de tenaamstelling, adres en beschikbare kenmerken op loonstrook en werkgeversverklaring of pensioenoverzicht. Hier mogen geen afwijkingen in voorkomen; komen er afwijkingen voor dan is identificatie op afstand niet voldoende en moet de klant zich in persoon identificeren.
  3. Adviseur controleert kopie identiteitsbewijzen met klanten tijdens een videogesprek waarbij hij de klant ziet. Tijdens dit gesprek tonen klanten de originele identiteitsbewijzen.
  4. De adviseur verklaart op de kopie identiteitsbewijzen dat de identiteit is vastgesteld en akkoord bevonden op basis van vergelijking van kopie identiteitsbewijs met de klant op afstand. De adviseur ondertekent de kopie identiteitsbewijs met de tekst ‘gecontroleerd op afstand en akkoord’.

Laatst aangepast: 3 juni 2020

Conformeert zich aan de nieuwe richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Maak dus snel uw dossiers compleet zodat de documenten niet te oud zijn. Lees meer >

Laatst aangepast: 23 maart 13:51

Wij krijgen op dit moment veel vragen over of advies op afstand toegestaan is. Het antwoord is: ja, bij Tulp is dit toegestaan.

  • Als er geen fysiek contact is tussen de Adviseur en de (potentiële) klant dan is het toegestaan om de identificatie als volgt vast te stellen:
    i. de Adviseur heeft een kopie van het identificatiebewijs ontvangen en controleert tijdens een Skype- of Facetime contact dat deze overeenstemt met het origineel.
    ii. er wordt een screenshot gemaakt van het beeldscherm waarop de klant en het identiteitsbewijs zichtbaar zijn gemaakt, die wordt opgeslagen in het dossier
    iii. Indien de identificatie via Skype of Facetime plaatsvindt, dan wordt op de kopie het volgende genoteerd:
  • Dat de verificatie plaatsvond via Skype of Facetime;
  • dat de kopie overeenstemt met het getoonde origineel;
  • de naam van de persoon die de identiteit heeft vastgesteld;
  • de datum waarop de identiteit is vastgesteld;
  • de handtekening van de persoon die de identiteit heeft vastgesteld.
  • Indien en zodra identificatie kan worden uitgevoerd met behulp van IDIN, wordt dit geacht voldoende waarborgen te bieden om de (potentiële) klanten te identificeren.

Digitaal ondertekenen
Digitale handtekeningen op rente-aanbod, bindende overeenkomst en koopakte worden door Tulp geaccepteerd. 
 
Advies op afstand
Advies op afstand is toegestaan. Als er geen fysiek contact is tussen de adviseur en de (potentiële) klant dan is het toegestaan om de identificatie als volgt vast te stellen:

  • De adviseur heeft een kopie van het identificatiebewijs ontvangen en controleert tijdens een Skype- of Facetime contact dat deze overeenstemt met het origineel.
  • Er wordt een screenshot gemaakt van het beeldscherm waarop de klant en het identiteitsbewijs zichtbaar zijn gemaakt, die wordt opgeslagen in het dossier
  • Indien de identificatie via Skype of Facetime plaatsvindt, dan wordt op de kopie het volgende genoteerd:
    • Dat de verificatie plaatsvind via Skype of Facetime;
    • Dat de kopie overeenstemt met het getoonde origineel;
    • De naam van de persoon die de identiteit heeft vastgesteld;
    • De datum waarop de identiteit is vastgesteld;
    • De handtekening van de persoon die de identiteit heeft vastgesteld.

Indien en zodra identificatie kan worden uitgevoerd met behulp van IDIN, wordt dit geacht voldoende waarborgen te bieden om de (potentiële) klanten te identificeren.
 
Omgang met werktijdverkorting
Bindende aanbiedingen zullen door Tulp niet worden ingetrokken. Bij dossiers in de acceptatiefase rekenen wij met het laatste bij ons bekende inkomen. Wij zullen in elke situatie ons uiterste best doen om de klant te helpen bij een verantwoorde kredietverstrekking.
 
FAQ voor klanten
Voor klanten hebben wij een aparte FAQ op de website gezet, zie https://tulphypotheken.nl/faq-categories/corona/
 
Bereikbaarheid Tulp
Tulp is in deze periode gewoon bereikbaar op de bij u bekende telefoonnummers.

Laatst aangepast: 3 juni 2020

Conformeert zich aan de nieuwe richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Maak dus snel uw dossiers compleet zodat de documenten niet te oud zijn. Lees meer >


14 mei 2020

Venn Hypotheken volgt tijdelijke maatregel NVB >


4 mei 2020

Werkinstructie kredietvoorstel verlengen > 


23 maart 13:51

Digitaal tekenen bindend kredietaanbod vanaf nu mogelijk
Moet ik mijn deuren sluiten? Hoe moet ik mijn klanten te woord staan, zonder risico te lopen? Deze vragen zijn afgelopen dagen ongetwijfeld de revue gepasseerd. Venn Hypotheken helpt jou graag in deze roerige tijd.
Wij waren al druk bezig met het versimpelen en digitaliseren van het adviesproces. Het is nu relevanter dan ooit! Begin deze maand schrapten wij het ondertekenen van het indicatief kredietvoorstel al. Vanaf nu is het daarnaast mogelijk om het bindend kredietaanbod digitaal te ondertekenen. 

Volledig digitaal advies – hoe controleer ik de identiteit?
Juist tijdens een crisis periode als deze is gedegen advies van een adviseur van groot belang. Venn Hypotheken ondersteunt jou daarom waar we kunnen met betrekking tot het geven van advies op afstand. Naast bovengenoemde versoepelingen helpen we ook met wat tips. Één ervan is het controleren van de identiteit. Hoe doe je dat eigenlijk op afstand?

  1. Vraag bij de klant een kleurenkopie op van een geldig identiteitsbewijs (paspoort, verblijfsdocument of identiteitskaart)
  2. Vraag de klant tijdens het webcam advies het originele identiteitsbewijs te tonen. Controleer of de identiteit klopt.
  3. Op de kopie die je naar Venn opstuurt, kan je vervolgens aangeven dat de identiteit is gecontroleerd door identificatie op afstand.

Zoals gezegd vinden wij -juist nu- hypotheekadvies aan klanten van groot belang. Execution only hypotheken zijn daarom bij Venn Hypotheken niet mogelijk.

Loop je ergens tegenaan of komt jouw klant in de problemen door het coronavirus? Dan staan we voor je klaar! Samen bedenken we een passende oplossing. Neem gerust contact op met ons

Houd LinkedIn en onze website in de gaten voor het laatste nieuws!

Laatst aangepast: 14 juli 2020

Verlenging coronamaatregelen >


3 juni 2020

Conformeert zich aan de nieuwe richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Maak dus snel uw dossiers compleet zodat de documenten niet te oud zijn. Lees meer >


25 mei 2020

Impact NVB maatregelen op aanvraagtraject >


6 mei 2020

Digitaal ondertekenen bindend kredietaanbod >


23 maart 13:51

Om samen deze turbulente tijd door te komen geven wij klanten de mogelijkheid om 3 maanden rente en/of aflossing uit te stellen. Omdat deze hulp wellicht niet direct nodig is, kan deze ook de komende maanden nog worden aangevraagd. Verwacht jouw klant betalingsproblemen? Bel gerust 010-2422060 en dan zoeken we samen naar een passende oplossing.
 
Met betrekking tot hypotheekverstrekking is ons uitgangspunt (met de huidige kennis) dat Vista Hypotheken haar acceptatiebeleid voor hypotheken op dit moment niet aanpast. Uiteraard brengen we je op de hoogte als we ons acceptatiebeleid in de toekomst aanpassen.

De uitbraak van het corona-virus kan negatieve impact hebben op de inkomenssituatie en financiële positie van jouw klant(en). Dit geldt in het bijzonder wanneer jouw klant werkzaam is in een sector die hard wordt getroffen, zoals de horeca. Dit kan gevolgen hebben voor de huidige en toekomstige betaalbaarheid van de hypotheeklasten en kan voor jou als adviseur aanleiding zijn op opnieuw in gesprek te gaan met je klant. Zo krijgt jouw klant een goed en volledig beeld van de eventuele financiële gevolgen.

We krijgen momenteel veel vragen of het mogelijk is om offertes digitaal te ondertekenen. We werken momenteel hard aan een oplossing en hier volgt volgende week meer informatie over.

Heb je daarnaast ook gezien dat advies op afstand voortaan mogelijk is? Via onderstaande link lees jij hoe jij dit kan toepassen om jouw dienstverlening door te kunnen laten gaan zonder face-to-face contact met jouw klant.

Advies op afstand

Eerdere berichten:

Hypotheken

Laatste update: 4 augustus 2020

Ons beleid tijdens de coronacrisis

Collectief ondernemen is ook voor elkaar zorgen!

Lees meer

Mijn Hypotheekdossier

Versneld digitaliseren? Met dit online hypotheken platform voldoet u aan de behoefte van de klant om zelf zaken te kunnen regelen, maar behoudt u als adviseur de regie.

Meer info

Advies op afstand

Via de applicatie van Future of Finance voor webcamadvies kunt u toch op een persoonlijke manier uw klanten adviseren. 

Meer info