Veelgestelde vragen over het coronavirus

Verzekeringen

In onderstaand overzicht geven wij antwoord op een aantal vragen die uw klanten kunnen hebben over het coronavirus met betrekking tot de reis- en annuleringsverzekering. In de voorwaarden staat meer uitleg over wat verzekerd is. Adviseer uw klanten altijd de Corona-instructies van het ministerie van Buitenlandse Zaken en het RIVM op te volgen.


  • Ik wil bekijken of mijn vakantieland een negatief reisadvies (code oranje of rood) heeft. Waar vind ik aanvullende informatie?
    Op de website van Nederlandwereldwijd vindt u meer informatie over de kleurcodes bij reisadviezen en het actuele reisadvies per land.
    Inzien reisrestricties per land: Interactieve wereldkaart.
     
  • Mijn reisbestemming heeft geen negatief reisadvies (code groen of geel). Biedt mijn reisverzekering dekking tijdens mijn reis?
    Uw reisverzekering biedt dekking. Hierbij geldt onder andere het volgende:
    • Hebt u geneeskundige kosten meeverzekerd? Dan zijn de kosten van een geneeskundige of tandheelkundige behandeling die u tijdens uw reis plotseling moet ondergaan verzekerd als aanvulling op de vergoeding van uw zorgverzekering. Let op: uw zorgverzekering moet ook dekking bieden in het land waar u op reis bent. Er wordt uitsluitend een aanvullende vergoeding vanuit uw reisverzekering gedaan.
    • Noodzakelijke extra reis- en verblijfskosten van u en, als dat noodzakelijk is, van 1 meereizende persoon, als gevolg van ernstige ziekte zijn verzekerd. - Geldt er in het land van uw reisbestemming een quarantaineverplichting bij aankomst? Dan zijn de extra reis- en verblijfskosten niet verzekerd.
       
  • Mijn reisbestemming heeft geen negatief reisadvies (code groen of geel) als ik vertrek. Tijdens mijn vakantie krijgt mijn reisbestemming een negatief reisadvies vanwege de corona-situatie (code oranje of rood). Biedt mijn reisverzekering dekking?
    Is de schade gerelateerd aan corona? Dan is uw reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat u redelijkerwijs naar huis kunt terugkeren. Blijft u langer op uw vakantiebestemming terwijl u redelijkerwijs wel naar huis kunt terugkeren? Dan schiet u in ernstige mate tekort in uw verplichting om schade te voorkomen. U bent dan niet meer verzekerd voor schade die gerelateerd is aan corona. U bent nog wel verzekerd voor schade die niet gerelateerd is aan corona als u de desbetreffende rubriek hebt gekozen, zoals medische kosten als gevolg van een beenbreuk of bagage die wordt gestolen. Uiteraard moet u wel de normale voorzorgsmaatregelen in acht nemen.

    Hierbij geldt onder andere het volgende:

    • Hebt u geneeskundige kosten meeverzekerd? Dan zijn de kosten van een geneeskundige of tandheelkundige behandeling die u tijdens uw reis plotseling moet ondergaan verzekerd als aanvulling op de vergoeding van uw zorgverzekering. Let op: uw zorgverzekering moet ook dekking bieden in het land waar u op reist bent. Er wordt uitsluitend een aanvullende vergoeding vanuit uw reisverzekering gedaan.
    • Noodzakelijke extra reis- en verblijfskosten van u en, als dat noodzakelijk is, van 1 meereizende persoon, als gevolg van ernstige ziekte zijn verzekerd.
       
  • Mijn reisbestemming heeft een negatief reisadvies vanwege de coronasituatie (code oranje of rood). Biedt mijn reisverzekering dekking als ik vertrek?
    • U bent niet verzekerd als u een corona-gerelateerde schade oploopt of daarvoor kosten moet maken (bijvoorbeeld medische kosten) omdat u ondanks het negatieve reisadvies, in ernstige mate tekort schiet in uw verplichting om schade te voorkomen door toch af te reizen naar uw reisbestemming. U bent verzekerd voor schade die niet gerelateerd is aan corona als u de desbetreffende rubriek hebt gekozen, zoals medische kosten als gevolg van een beenbreuk of bagage die wordt gestolen. Uiteraard moet u wel de normale voorzorgsmaatregelen in acht nemen.
       
  • Mijn reisbestemming heeft geen negatief reisadvies vanwege de coronasituatie (code groen of geel). Om mijn bestemming te bereiken is het noodzakelijk dat ik vlieg via een luchthaven die gelegen is in een gebied waar een negatief reisadvies van kracht is (code oranje of rood). Biedt mijn reisverzekering dekking?
    Voor sommige landen verschilt het reisadvies per regio. Uw reisverzekering biedt dekking zolang u niet verblijft (geen overnachting of excursie) in het gebied waar het negatieve reisadvies geldt. Verblijft u wel in het gebied waar een negatief reisadvies geldt? Dan bent u niet verzekerd als u een corona gerelateerde schade oploopt of daarvoor kosten moet maken (zoals medische kosten).
     
  • Kan ik aanspraak maken op het Calamiteitenfonds?
    Het Calamiteitenfonds biedt geen dekking voor ziektes. De definitie van een calamiteit in de garantieregeling is: “een door molest of een natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.” Bij ziektes, pandemieën en epidemieën is daarvan geen sprake. Voor meer informatie zie de website van het Calamiteitenfonds.
  • Blijft mijn reisverzekering geldig als ik door het coronavirus langer op reis ben dan gepland?
    Duurt uw reis door onvoorziene vertraging, buiten uw wil om, langer dan dit aantal geplande dagen? Dan blijft uw reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat u naar huis kunt terugkeren.
     
  • Ik ben ernstig ziek of word opgenomen in een ziekenhuis. Wat moet ik doen?
    Bent u in het buitenland en is er sprake van een ernstige ziekte of ziekenhuisopname? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de Alarmcentrale via +31(0)20- 651 51 51.
     
  • Ik moet op verzoek van een buitenlandse overheidsinstantie een verklaring overleggen waarin staat dat ik ben verzekerd voor medische kosten?
    Hebt u geneeskundige kosten meeverzekerd en geldt er geen negatief reisadvies in uw vakantieland? Neem dan contact op met de afdeling Acceptatie Particulier, +31 (0)30 278 00 00.
     
  • Ik heb mijn vlucht gemist vanwege het coronavirus. Is dit verzekerd?
    Nee. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie of vervoersmaatschappij.
     
  • Ik ben op reis en heb extra reis- en verblijfkosten omdat ik door het coronavirus langer op mijn reisbestemming moet blijven (uitreisverbod). Is dit verzekerd?
    Nee. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij.
     
  • Mijn reisbestemming is getroffen door het coronavirus. Daarom wil en/of kan ik niet meer op vakantie naar dit gebied. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
    Nee. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij.
     
  • Ik ben nog niet (volledig) gevaccineerd voor het coronavirus. Ik wil daarom mijn reis annuleren. Kan ik een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
    Nee, dit is geen verzekerde gebeurtenis. Geldt er een vaccinatieplicht voor uw reisbestemming en was dit op het moment van boeken niet bekend? En mag u op medisch advies geen coronavaccinatie ontvangen? Dan kunt u wel een beroep doen op de annuleringsdekking.
     
  • Mijn reisbestemming heeft een negatief reisadvies op het moment van boeken. Ik wil mijn reis annuleren. Kan ik een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
    Nee, een negatief reisadvies is geen verzekerde gebeurtenis. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij.
     
  • Mijn reisbestemming heeft geen negatief reisadvies op het moment van boeken. Voor vertrek of tijdens mijn vakantie geeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies af voor het desbetreffende land(code oranje of rood). Ik wil mijn reis annuleren of voortijdig afbreken vanwege het negatief reisadvies. Kan ik een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
    Ja dat kan. Indien tussen boeking en onverwachte gebeurtenissen het Ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies geeft voor het betreffende land.
     
  • Ik heb een reis geboekt die uit losse onderdelen bestaat (samengestelde reis). Op het moment van boeken van de reis is er geen sprake van een negatief reisadvies (code oranje of rood). Door uitval van één van de vooraf in Nederland geboekte reisonderdelen kan ik geen gebruik meer maken van de overige geboekte reisonderdelen. Biedt mijn annuleringsverzekering hier dekking voor?
    Ja. U bent verzekerd tot maximaal de annuleringskosten van de niet-gebruikte onderdelen. Wordt bijvoorbeeld uw vlucht geannuleerd? En moet u de hotelboeking daardoor ook annuleren? Dan vergoeden wij de annuleringskosten van het hotel, maar niet van de vlucht. Dit geldt alleen als de vervoerder, verhuurder en/of reisorganisatie de kosten voor annulering niet vergoedt en niet voor vervanging kan zorgen.
     
  • Ik heb een reis geboekt die uit losse onderdelen bestaat (samengestelde reis). Op het moment van boeken van de reis is er wel sprake van een negatief reisadvies (code oranje of rood). Door uitval van één van de vooraf in Nederland geboekte reisonderdelen kan ik geen gebruik meer maken van de overige geboekte reisonderdelen. Biedt mijn annuleringsverzekering hier dekking voor?
    Nee. Als ten tijde van het boeken van de reis redelijkerwijs te voorzien was dat één van de reisonderdelen zou uitvallen, is geen sprake van een onvoorziene gebeurtenis of onvoorziene kosten. Ook vergoeden wij geen schade als u op het moment dat u de reis boekte al kon verwachten dat u uw reis moest annuleren, uit moest stellen of voortijdig moest afbreken. De annuleringskosten zijn dan voor uw eigen rekening. 
     
  • Ik heb een reis geboekt die uit losse onderdelen bestaat (samengestelde reis). Op het moment van boeken van de reis is er geen sprake van een negatief reisadvies (code groen of geel). Ik wil nu een reisonderdeel bijboeken maar voor mijn reisbestemming geldt nu een negatief reisadvies (code oranje of rood). Door uitval van één van de geboekte reisonderdelen kan ik geen gebruik meer maken van de overige geboekte onderdelen. Biedt mijn annuleringsverzekering hier dekking voor?
    Het ligt eraan wanneer u wat hebt geboekt:
    • U bent wel verzekerd tot maximaal de annuleringskosten van de niet-gebruikte onderdelen die zijn geboekt op het moment dat er geen sprake was van een negatief reisadvies. Wordt bijvoorbeeld uw vlucht geannuleerd? En moet u de hotelboeking daardoor ook annuleren? Dan vergoeden wij de annuleringskosten van het hotel, maar niet van de vlucht. Dit geldt alleen als de vervoerder, verhuurder en/of reisorganisatie de kosten voor annulering niet vergoedt en niet voor vervanging kan zorgen.
    • U bent niet verzekerd voor dat deel van de reis wat u hebt geboekt op het moment dat er wel sprake was van een negatief reisadvies. Als ten tijde van het boeken van de reis redelijkerwijs te voorzien was dat één van de reisonderdelen zou uitvallen, is geen sprake van een onvoorziene gebeurtenis of onvoorziene kosten. Ook vergoeden wij geen schade als u op het moment dat u de reis boekte al kon verwachten dat u uw reis moest annuleren, uit moest stellen of voortijdig moest afbreken. De annuleringskosten zijn dan voor uw eigen rekening. 
       
  • Ik mag het land van mijn reisbestemming niet in (inreisverbod) vanwege het coronavirus. Ben ik hiervoor verzekerd?
    Nee. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij. Hebt u een samengestelde reis geboekt? Dan bent u verzekerd tot maximaal de annuleringskosten van de niet-gebruikte onderdelen. Wordt bijvoorbeeld uw vlucht geannuleerd? En moet u de hotelboeking daardoor ook annuleren? Dan vergoeden wij de annuleringskosten van het hotel, maar niet van de vlucht. Dit geldt alleen als de vervoerder, verhuurder en/of reisorganisatie de kosten voor annulering niet vergoedt en niet voor vervanging kan zorgen.
     
  • Mijn visum is ingetrokken vanwege het coronavirus. Kan ik een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
    Wordt uw visum voordat u op reis gaat ingetrokken? Dan kunt u een beroep doen op uw annuleringsdekking. Let op: een ESTA is geen visum. Het is een verplichte reistoestemming om zonder visum naar Amerika te mogen reizen.
     
  • Ik zit thuis in quarantaine, maar het virus is nog niet bij mij vastgesteld. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
    Nee. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij.
     
  • Het coronavirus is bij mij, een andere meereizende verzekerde, familie in de 1e of 2e graad, mijn zaakwaarnemer of huisgenoot vastgesteld nadat ik mijn reis heb geboekt. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
    De annuleringsdekking biedt dekking voor het annuleren of afbreken van een reis door een ernstige ziekte. Dit zullen we per geval beoordelen.
     
  • Ik ben op reis in het gebied waar het coronavirus heerst. Daarom wil ik mijn reis afbreken. Kan ik de niet gebruikte reisdagen claimen op mijn annuleringsdekking?
    Nee. Er is geen dekking voor het afbreken van een reis (ongebruikte reisdagen) vanwege besmettingsgevaar.
     
  • Mijn examen wordt verschoven vanwege het coronavirus, kan ik een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
    Nee. Er is geen dekking als uw examen wordt verschoven. Moet u onverwacht een examen opnieuw afleggen (herexamen)? Dan kunt u wel beroep doen op uw annuleringsdekking. Let op: de dekking geldt alleen als u een meerjarige schoolopleiding volgt en als het herexamen niet kan worden gedaan op een ander tijdstip dan de tijdens de geplande reis.
     
  • Het ministerie van Buitenlandse Zaken adviseert alle Nederlanders alleen nog naar het buitenland te reizen als het strikt noodzakelijk is. Ik wil hierdoor mijn reis annuleren. Kan ik aanspraak maken op mijn annuleringsdekking? Nee. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij.
     
  • Mijn werkgever maakt gebruik van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW), als gevolg hiervan werk ik minder dan voorheen en wil ik mijn vakantie annuleren. Kan ik aanspraak maken op de annuleringsdekking?
    Nee. U kunt alleen aanspraak maken op uw annuleringsdekking wanneer u onvrijwillig ontslagen wordt na een vast dienstverband en daardoor werkloos wordt.
     
  • Ik moet voor aanvang van de reis een PCR test met reiscertificaat aanleveren. Vallen de kosten hiervan onder de reisverzekering?
    De kosten van de PCR met reisverklaringen vallen niet onder de dekking van de polis. Er is geen sprake van schade.

 

Aanpassing in contact met schade experts en herstellers.

Het coronavirus heeft ook impact op de afhandeling van schades. Onze schade experts en herstellers proberen fysieke bezoeken zoveel mogelijk te minimaliseren en expertise op afstand uit te voeren.

Lees meer

Terugkeerhulp voor gestrande Nederlanders

Nederlanders in het buitendland kunnen zich per direct melden op www.bijzonderebijstandbuitenland.nl.

Lees meer

Unigarant verzekeringen

Heeft uw klant een doorlopende-, kortlopende- e/o anuleringsverzekering van Unigarant, dan kunt u voor meer informatie en vragen over het coronavirus terecht op de informatiepagina van Unigarant.

Naar Unigarant.nl

Verbond van Verzekeraars

Het verbond van Verzekeraars heeft de belangrijkste en meest gestelde vragen voor u op een rij gezet. Deze pagina wordt continu bijgewerkt als er nieuwe vragen opspelen.

Naar Verzekeraars.nl