Veelgestelde vragen over het coronavirus

Verzekeringen

Het aantal besmettingsgevallen met het coronavirus (COVID-19) loopt mondiaal op. Ook in Nederland zijn er inmiddels een aantal besmettingen bekend. In onderstaand overzicht geven wij antwoord op een aantal vragen die uw klanten kunnen hebben over het coronavirus met betrekking tot de reis- en annuleringsverzekering. In de voorwaarden staat meer uitleg over wat verzekerd is. Adviseer uw klanten altijd de Corona-instructies van het ministerie van Buitenlandse Zaken en het RIVM op te volgen.


  • Biedt het calamiteitenfonds uitkomst?
    Het Calamiteitenfonds biedt geen dekking voor ziektes. De definitie van een calamiteit in de garantieregeling is: “een door molest of een natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.” Bij ziektes en epidemieën is daarvan geen sprake. Voor meer informatie zie: https://www.calamiteitenfonds.nl/nieuws/coronavirusgeendekking.
  • Wanneer is er sprake van een negatief reisadvies?
    Voor uw klanten met een Doorlopende Reis- en Annuleringsverzekering (DRA-DV1701) hanteren wij het volgende beleid:
    Voor zowel de gebieden met code oranje als de gebieden met code rood, zoals uitgegeven en gepubliceerd door het Ministerie van Buitenlandse Zaken houden wij aan dat voor die gebieden een negatief reisadvies geldt.
    Code oranje of rood moet betrekking hebben op het reisgebied. Dus als een klant een reis heeft geboekt naar een gebied waar code groen of geel geldt, terwijl er in de rest of een deel van het land code oranje of rood geldt, kan er geen aanspraak worden gedaan op de annuleringsdekking.

Reisverzekering

  • Blijft de reisverzekering geldig als de klant door deze situatie langer op reis is dan gepland?
    Duurt de reis van de klant door onvoorziene vertraging, buiten de wil om van de klant, langer dan dit aantal geplande dagen? Dan blijft de reisverzekering van de klant geldig tot het eerst mogelijke moment dat hij naar huis kan terugkeren. 
     
  • Klant is op reis en heeft extra reis- en verblijfkosten omdat hij door het coronavirus langer op zijn reisbestemming moet blijven. Is dit verzekerd? 
    Extra reis- en verblijfkosten zijn alleen verzekerd als klant of zijn medeverzekerde ernstig ziek wordt tijdens de reis. Laat de klant eerst contact opnemen met zijn reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij. 
     
  • Klant is op reis en moet medische kosten maken door het coronavirus. Is dit verzekerd? 
    Heeft klant geneeskundige kosten meeverzekerd op zijn reisverzekering? Dan is hij verzekerd voor schade door ziekte tijdens de reis als aanvulling op de vergoeding van zijn zorgverzekering. Let op: de zorgverzekering dient ook dekking te bieden in het land waar de klant op reis is. Er wordt uitsluitend een aanvullende vergoeding vanuit de reisverzekering gedaan. 
  • Klant mag het land van de reisbestemming niet in (inreisverbod) vanwege het coronavirus. Is uw klant hiervoor verzekerd?
    Nee. Neem eerst contact op met uw reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij. Heeft uw klant een Allrisk Annuleringsverzekering en heeft hij deze verzekering vóór 27 februari 2020 gesloten? Dan kan hij wél een beroep doen op zijn Allrisk Annuleringsdekking, maar alleen als de reisbestemming nog niet getroffen was door het Coronavirus op het moment van het boeken van de reis. 

    De kosten van het annuleren van de reis worden door ons vergoed als deze niet vergoed worden door andere partijen (reisorganisatie, hotel, vervoersmaatschappij en dergelijke). Laat in alle gevallen de klant eerst contact opnemen met zijn reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij.

Annuleringsdekking

  • Klant zit thuis in quarantaine, maar het virus is nog niet bij hem vastgesteld. Kan uw klant nu een beroep doen op de annuleringsdekking?
    Nee. Neem hiervoor eerst contact op met uw reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij. Heeft uw klant een Allrisk Annuleringsverzekering en heeft hij deze verzekering vóór 27 februari 2020 gesloten? Dan kan hij wél een beroep doen op zijn Allrisk Annuleringsdekking, maar alleen als de reisbestemming nog niet getroffen was door het Coronavirus op het moment van het boeken van de reis. 

    De kosten van het annuleren van de reis worden door ons vergoed als deze niet vergoed worden door andere partijen (reisorganisatie, hotel, vervoersmaatschappij en dergelijke). Laat in alle gevallen de klant eerst contact opnemen met zijn reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij.

  • Het coronavirus is bij uw klant vastgesteld. Kan uw klant nu een beroep doen op de annuleringsdekking?
    De annuleringsdekking biedt dekking voor het annuleren of afbreken van een reis door een ernstige ziekte. Dit zullen we per geval beoordelen. 
  • Het visum van uw klant is ingetrokken vanwege het coronavirus, kan uw klant een beroep doen op de annuleringsdekking?
    Wordt het visum van uw klant voordat hij op reis gaat ingetrokken? Dan kan uw klant een beroep doen op de annuleringsdekking. Let op: een ESTA is geen visum. Het is een verplichte reistoestemming om zonder visum naar Amerika te mogen reizen.     

  • De reisbestemming van klant is getroffen door het coronavirus. Daarom wil en/of kan hij niet meer op vakantie naar dit gebied. Kan hij nu een beroep doen op de annuleringsdekking?
    Heeft klant een Doorlopende Reis- en Annuleringsverzekering (DRA-DV1701) en heeft klant deze verzekering vóór 27 februari 2020 gesloten? Dan biedt de polis dekking voor de annuleringskosten wanneer verzekerde annuleert naar een gebied waarvoor een negatief reisadvies is afgegeven door het Ministerie van Buitenlandse Zaken, maar alleen als de reisbestemming nog niet getroffen was door het Coronavirus op het moment van het boeken van de reis. Laat in alle gevallen de klant eerst contact opnemen met zijn reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij.

    Heeft klant een Allrisk Annuleringsdekking en heeft klant deze verzekering vóór 27 februari 2020 gesloten?  Dan kan de klant ook een beroep doen op de Allrisk Annuleringsdekking wanneer er nog geen negatief reisadvies is afgegeven, maar alleen als de reisbestemming nog niet getroffen was door het Coronavirus op het moment van het boeken van de reis.

    ​​De kosten van het annuleren van de reis worden door ons vergoed als deze niet vergoed worden door andere partijen (reisorganisatie, hotel, vervoersmaatschappij en dergelijke). 
     

  • Klant is op reis in het gebied waar het coronavirus heerst. Daarom wil hij zijn reis afbreken. Kan hij de niet gebruikte reisdagen claimen op zijn annuleringsdekking?
    De annuleringsverzekering biedt geen dekking voor het afbreken van een reis (ongebruikte reisdagen) vanwege besmettingsgevaar.

    Heeft klant een Allrisk Annuleringsverzekering en heeft hij deze verzekering vóór 27 februari 2020 gesloten? Dan kan hij wél een beroep doen op zijn Allrisk Annuleringsdekking, maar alleen als de reisbestemming nog niet getroffen was door het Coronavirus op het moment van het boeken van de reis. De kosten van afbreken van de reis worden vergoed door ons als deze niet vergoed worden door andere partijen (reisorganisatie, hotel, vervoersmaatschappij en dergelijke). 
     

  • Klant heeft een reis geboekt die uit losse onderdelen bestaat (samengestelde reis). Door uitval van één van de vooraf in Nederland geboekte reisonderdelen kan hij geen gebruik meer maken van de overige geboekte reisonderdelen. Biedt de annuleringsverzekering hier dekking voor?
    Heeft klant een annuleringsverzekering met de dekking samengestelde Reis? Dan is hij verzekerd tot maximaal de annuleringskosten van de niet-gebruikte onderdelen. Dit geldt alleen als de vervoerder, verhuurder en/of reisorganisatie de kosten voor annulering niet vergoedt en niet voor vervanging kan zorgen.

 
 

Aanpassing in contact met schade experts en herstellers.

Het coronavirus heeft ook impact op de afhandeling van schades. Onze schade experts en herstellers proberen fysieke bezoeken zoveel mogelijk te minimaliseren en expertise op afstand uit te voeren.

Lees meer

Terugkeerhulp voor gestrande Nederlanders

Nederlanders in het buitendland kunnen zich per direct melden op www.bijzonderebijstandbuitenland.nl.

Lees meer

Unigarant verzekeringen

Heeft uw klant een doorlopende-, kortlopende- e/o anuleringsverzekering van Unigarant, dan kunt u voor meer informatie en vragen over het coronavirus terecht op de informatiepagina van Unigarant.

Naar Unigarant.nl

Verbond van Verzekeraars

Het verbond van Verzekeraars heeft de belangrijkste en meest gestelde vragen voor u op een rij gezet. Deze pagina wordt continu bijgewerkt als er nieuwe vragen opspelen.

Naar Verzekeraars.nl