Adviseurs over DAK

17 maart 2017

Bas Schumacher

Ik ben een groot fan van de coöperatie.

BAS is een schade- en hypotheekkantoor gevestigd in Bilthoven en sinds 2007 lid van de coöperatie. Drie jaar geleden stapte BAS over naar een administratiesysteem op basis van Administratie onder DAK. De coöperatie voert de prolongatie uit en doet het IT beheer van dit gedeelte van de kantoorpraktijk. De eigenaar van BAS is de bevlogen Bas Schumacher. Zijn vrouw, Simone Schumacher, is bij de onderneming betrokken als mediator.

Uit alle serviceproviders heeft u voor DAK gekozen, wat is uw belangrijkste motivatie?

Ik ben groot fan van de coöperatie. Ik ben van mening dat je als kleine zelfstandige weinig te vertellen hebt in deze wereld van grote organisaties. Door lid te zijn van een coöperatie kun je samen meer bereiken zonder dat je je eigen zelfstandigheid verliest.

Wat brengt het lidmaatschap van DAK uw kantoor?

Veel efficiency in administratie. En de kans op ontmoeting met collega assurantiebedrijven. Een mooie toevoeging is de korting op cursussen en software.

Levert het lidmaatschap u kostenbesparing op?

De grootste kostenbesparing die wij hebben kunnen maken is ons administratiesysteem (CCS) onder te brengen bij DAK (Administratie onder DAK). Ik ging qua kosten van € 8.000,- per jaar naar ongeveer € 4.800,- per jaar. Verder zijn er vele kleine zaken waar je toch wat korting meepakt zoals de hypotheeksoftware, cursussen etc.

Welke diensten van DAK leveren de meeste efficiency op?

Het eigen volmachtbedrijf van DAK levert ons de meeste efficiency op. De processen van prolongatie, wijzigingen aanbrengen en schades worden nagenoeg volledig door DAK uitgevoerd. Dat gaat allemaal een stuk sneller in verhouding tot de provinciale portefeuille.

Wat zou u (toekomstige) DAK-leden adviseren?

Het allerbelangrijkste in deze tijd is focus, dus niet meer 10 verschillende soorten dienstverlening aanbieden en duidelijk naar je klant communiceren wat je doet en wat het kost.

 

Teun Feddema

Teun Feddema is sinds 1996 lid van de coöperatie. Zijn kantoor genaamd Assuline is gevestigd in Wilnis. Bij Assuline kan men terecht voor totaaladviezen voor financiën, verzekeringen, hypotheek en meer. 

Uit alle serviceproviders heeft u voor DAK gekozen, wat is uw belangrijkste motivatie?

Vroeger zag de markt er heel anders uit. Ik heb toen voor DAK gekozen en ben altijd trouw gebleven. De gedachte voor en door de adviseur sprak mij aan. Met DAK had ik alle gaten gedicht in de maatschappijen waar wij geen agentschap bij hadden.

Wat brengt het lidmaatschap van DAK specifiek voor uw organisatie?

Het is soms moeilijk om een bepaalde verzekering bij een verzekeringsmaatschappij onder te brengen. DAK maakt het voor mij makkelijker om verzekeringen onder te brengen.

Is er sprake van een kostenbesparing door middel van het lidmaatschap, zo ja waarin ziet u deze terug in uw organisatie?

Lid zijn van DAK biedt mij veel mogelijkheden. Naast de polisfaciliteit heeft DAK de mogelijkheid om verzekeringen in hun eigen volmacht onder te brengen. DAK biedt meerdere diensten. Ik zie DAK dan ook als een toevoeging niet zozeer als een kostenbesparing.

Brengt het lidmaatschap gevoelsmatig nog meer onafhankelijkheid met zich mee?

Dit niet wat ons betreft. DAK laat haar adviseurs zelf bepalen welke aangeboden diensten passen bij de organisatie, dit stellen wij erg op prijs. Door het assortiment van DAK ben je eigenlijk automatisch direct onafhankelijk.

Wat zou u (toekomstige) DAK-leden adviseren?

Mijn advies is om lid te worden van een standsorganisatie, bijvoorbeeld Commissie Financiële Dienstverlening (CFD) waardoor we als adviseur één blok kunnen vormen. CFD is een belangenbehartiger voor de financiële dienstverlener. In het belang van haar leden gaat de Commissie actief de dialoog aan met de politiek, verzekeraars, consumentenorganisaties en alle andere partijen die bij de financiële dienstverlening betrokken zijn.